
Linkbuilding je činnost, která se zabývá budováním zpětných odkazů. Tato činnost se řadí mezi off-page SEO, což znamená, že optimalizace pro vyhledávače probíhá mimo stránky vašeho webu. Člověk, který se věnuje linkbuildingu se nazývá linkbuilder.
Kdy je vhodné použít linkbuilding?
Linkbuilding je vhodný zejména tehdy, pokud se snažíte být vidět ve vyhledávačích na klíčová slova svého oboru. Chcete-li zvýšit hodnotu vaší stránky pro vyhledávač nebo se snažíte přivést na váš web více návštěvníků. Linkbuilding využijete i tehdy pokud máte vyřešené SEO, ale nacházíte se ve velkém konkurenčním prostředí.
Cílem linkbuildingu je lepší viditelnost vašich webových stránek ve vyhledávačích a zvýšení návštěvnosti webu přes zpětné odkazy. V případě konverzního webu je cílem zvýšení obratu. Jednoduše řečeno linkbuilding zvyšuje obchodní cenu vašeho webu.
Linkbuilding v praxi
K budování zpětných odkazů se využívá řada metod. Je důležité si uvědomit, že linkbuilding nespočívá v bezhlavém šíření odkazů. Každá metoda má své základní pravidla a je důležité tyto pravidla dodržovat, jinak linkbuilding ztrácí svůj smysl. Nad některými metodami se vznáší i řada mýtů, jejichž pravdivost si nyní můžete ověřit.
- Registrace do katalogů
Často převládá názor, že katalogy jsou zbytečné a žádný užitek nepřinesou. To však není úplně pravda, ale je vhodné zaměřit se pouze na několik kvalitních katalogů. Mezi kvalitní katalogy lze zařadit například www.firmy.cz, odkazy.seznam.cz, www.najisto.centrum.cz, www.google.com/business, navolnenoze.cz, apod. Smysl rozhodně nemá registrace do stovek katalogů, které vám místo užitku jen uškodí a udělají díru do peněženky.
- Využívání sociálních sítí a sdílení obsahu
Odkazy na sociálních sítích jsou většinou nofollow, tudíž nemají takovou váhu jako odkazy z klasických webů, přesto mají v linkbuildingu svůj význam. Výhoda odkazů na sociálních sítích spočívá v získání více návštěvníků na váš web. Sociální sítě mají také výhodu v tom, že díky sdílení získáte další odkazy a tím ještě více návštěvníků či zákazníků.
- Účast v diskuzích a komentování článků
Odkazy v komentářích jsou osvědčeným způsobem jak upozornit na svůj článek/web. Nutné je však dbát na to, aby komentář měl užitek pro ostatní čtenáře. Účelem komentáře by mělo být informování čtenáře o dalším souvisejícím tématu, který rozšiřuje původní článek o další zajímavé informace. Tato metoda není určena na sázení jednoho odkazu za druhým, jelikož si tím tak získáte akorát pověst spamera.
- Umisťování odkazů na relevantní weby
Umisťování odkazů by mělo směřovat zejména na tematicky příbuzné weby. Netematické weby nejsou v některých případech úplně špatné, ale rozhodně by neměly převládat. Smyslem je zaměřit se na budování opravdu dobrých odkazů. Pět hodnotných odkazů ze zajímavých webů je daleko více než tisíc odkazů z nekvalitních webů. Smysl ztrácí i vytváření podpůrných webů a propagačních blogů, pokud nebudou doplněny kvalitním obsahem.
- Publikování článků na cizí weby.
Publikováním článků na cizích webech lze také dobře zvýšit návštěvnost svého webu i získat lepší pozice ve vyhledání. Navíc tím dáváte o sobě vědět. Nejčastěji se využívají PR články a nebo Guestposting. Cílem je, aby vaše články byly publikovány na kvalitních a navštěvovaných tematických webech, jinak tato metoda ztrácí smysl. Vhodně se uplatňuje i spolupráce s bloggery.
- Výměna a nákup odkazů
Výměna odkazů spočívá v dohodě mezi dvěma weby o vzájemné výměně odkazů. Nákup odkazů zase spočívá v individuálním jednání s majiteli vytipovaných webů nebo nákupu odkazů ve velkém. Cílem této metody je však získat odkazy na kvalitních a tematicky příbuzných webech. Weby by měly být zároveň aktivní a nebýt zaspamované. Bezhlavý nákup odkazů tak ztrácí smysl a stránky s větším množstvím odkazů vám spíše uškodí.
Nesprávný linkbuilding
Nesprávný linkbuilding spočívá v hrozbě penalizace, která spočívá ve vyřazení webových stránek z bezplatného vyhledání. Mezi nesprávný linkbuilding lze například zařadit:
- Tisíce odkazů z jedné domény
- Opakující se text odkazů
- Žádné nofollow odkazy
- Skryté odkazy
- Odkazy z netematických a nesouvisejících webů
- Spamové komentáře
- Duplicitní obsah
- Link farmy